Åsa

Erica, Google och Posterous

En blogg jag ofta läser med glädje är Erica Lövgrens Klurigt, lurigt och roligt i skolan. Det är en underbar och inspirerande mix av praktiska tips, ögonblicksbilder från vardagen och Ericas kloka reflektioner.

Häromdagen berättade Erica om ett par ursmarta och enkla sätt att använda webbtjänster i engelskan.

Läxförhör med hjälp av Google Docs formulär
Eleverna kan skriva på datorn (vilket eleverna i den här klassen är synnerligen vana vid) och svaret ramlar prydligt och effektivt in i lärarens kalkylblad på Google Docs. Att göra formuläret är superenkelt – se till exempel den här filmen. Det går också bra att göra tvärtom – börja med att skapa kalkylbladet i Google docs och välj sedan i kalkylbladets menyrad att du vill göra ett formulär till det.

Än så länge går det inte att designa sina formulär själv, men vill du ha ett designat formulär kan du:

  1. Logga in på Google docs.
  2. Gå till docs.google.com/templates och välj ett formulär du gillar.
  3. Klicka på Använd den här mallen.
  4. Ändra alla frågor så de blir som du vill ha dem.

Smart, snabb gemensam blogg med Posterous
Jag testade Posterous för ett par månader sedan, men kom inte riktigt på varför jag skulle vilja blogga via e-post. Erica är mycket smartare! Posterous är en kanontjänst om man vill lägga upp en gemensam blogg, som i det här fallet en engelsk klassblogg. Det enda som krävs är att eleverna vet hur man skickar e-post. Så här kan du göra:

  1. Skicka ett mail till post@posterous.com. Därmed skapas din blogg automatiskt och det du skrev i mailet blir ditt allra första blogginlägg.
  2. Efter en liten stund får du ett svar till adressen du skrev från med länken till din blogg och instruktioner om hur du loggar in.
  3. När du loggat in kan du om du vill ändra namnet på bloggen. Det bestäms annars automatiskt.
  4. Klicka på Manage och sedan antingen Edit Settings eller Manage this site (bägge funkar!) så får du möjlighet att lägga till Contributors. Sedan är det bara att lägga till elevernas (eller andras) e-postadresser så kan de skriva i bloggen genom att skicka mail till post@dittbloggnamn.posterous.com.

Lättare kan det knappast bli. Vill du inte göra några ändringar i namn eller i vem som får bidra behöver du inte ens logga in. Det är bara att fortsätta maila inlägg till post@posterous.com, så länge du skriver från samma adress så hamnar det du skriver i din blogg.

posterous

Ericas klass är en av de klasser i Piteå som deltar i projektet Att skriva sig till läsning. När jag träffar lärare och lärarstuderande för att prata om hur man kan använda datorn i språk-, läs- och skrivutveckling brukar jag rekommendera dem att börja läsa bakifrån för att följa allt spännande som hänt i klassen. Nu vet jag knappt vad jag ska rekommendera. Jo förresten! Läs framifrån. Läs bakifrån. Läs i mitten. Läs allt! Klurigt, lurigt och roligt i skolan är absolut toppen.

5 Responses to “Erica, Google och Posterous”

  1. erica skriver:

    TACK – idol-Åsa
    Jag bockar och bugar och säger välkommen till alla som vill läsa 🙂

  2. Marie skriver:

    Hej!! Nu har även jag inspirerats och gjort en undersökning idag med mina elever. De fick svara på frågor som har med deras internetanvändande att göra – jätteroligt att göra och flera av eleverna tyckte det var kul att svara på enkäten. Min fråga till dig är hur man ska kunna skriva ut från Visa sammanfattning. Jag hittar ingenstans där jag kan skriva ut hela enkäten. När jag skriver ut kommer bara den första delen av enkäten med. Hoppas att du kan hjälpa mig!

  3. nickolina skriver:

    Hej!

    Har precis hittat till pedagogbloggar och din blogg och läste i din beskrivning hur du började blogga för att spara länkar och tips för egen del. Låter jättesmidigt, så jag började direkt! 🙂

    Det första tips jag sparade var om Posterous som du (och Erica) skrivit om i dagarna. Nu kan jag inte det här med bloggregler och vad som är OK att göra… men jag skulle vilja citera (kopiera) din beskrivning av hur man kommer igång med Posterous. Är det OK att göra så om det framgår att jag har tagit det från dig och jag länkar till ditt inlägg eller anses det fult?? Vill ju inte börja mitt bloggande med att göra mig impopulär bland de jag inspireras av… 🙂

    Mvh, Annika

  4. Åsa K skriver:

    Nickolina: Ja, det är helt OK att citera andras bloggar om man tydligt talar om varifrån det kommer och länkar till det inlägg man hämtat från. Så gör de flesta, och jag tycker att det är strålande. På så vis hittar jag som läsare ofta till nya bloggar. Jag ser ett bra tips hos någon som jag brukar läsa, och så klickar klickar jag för att se varifrån det kommit och upptäcker kanske en blogg jag inte kände till sedan tidigare.
    🙂
    Marie: Jag har tyvärr precis samma problem som du. Det blir inte alls bra om jag försöker skriva ut från Visa sammanfattning. Så vitt jag kan förstå är funktionen Sammanfattning under utveckling, så vi får väl hoppas att det kommer en utskriftsfunktion med tiden. Jag provade att kopiera hela sammanfattningen och klistra in i word, men då blev den inte särskilt snygg. Det jag tror funkar bäst för närvarande är att göra skärmdumpar av en frågas sammanställning i taget och klistra in dem i Word eller i ett bildprogram. Om du inte vet hur du gör skärmdumpar så kan du lära dig det på PIM – http://www.pim.skolverket.se/handledningar/bild/c/7/

  5. niilo alhovaara skriver:

    Kul att Google-tjänsterna och i synnerhet Posterous får mer uppmärksamhet! Enormt användbara inom skolan.

    Beträffande Google så sköter jag all min korrespondens genom Gmail som i mitt tycke är i en helt annan division jämfört med e-postsystemet som Luleå kommun använder. Det finns också ett (Firefox) tillägg till Gmail som helt har ändrat mitt sätt att arbeta med e-post: GTDInbox, mer info på
    http://gtdinbox.com/

    Posterous blir bättre och bättre hela tiden och möjligheten att ha ett valfritt antal medarbetare på en blogg var verkligen efterlängtad. Hanteringen av foto-, audio- och videobilagor är suveränt bra!